BLOC 1

INSPIRACIÓ EDUCATIVA I DINÀMICA DE L’AULA
(INCLOU CULTURA MUSICAL)

Objectius

1.      Saber com estimular la creativitat dels alumnes en el context d’una pedagogia musical viva i participativa.

2.      Dominar els principis pedagògics que han de fonamentar una educació musical centrada en l’alumne com a persona i inspirada en les aportacions de les pedagogies actives.

3.      Estar preparat per exercir la seva acció educativa basant-se en el coneixement de criteris lògics, psicològics i didàctics que li han de permetre enfrontar-se a les situacions quotidianes que comporta l’exercici de la docència: programació, avaluació, motivació, atenció, emocions, disciplina, relació família-escola, etc.

4.      Coneixer les característiques que ha de tenir una aula de música ben muntada i la dotació que requereix.

5.      Saber dinamitzar les pròpies classes de música preparant cada sessió amb una estructura ben dissenyada i activitats concretes que permeten l’adquisició de bons hàbits.

6.      Tenir en compte els factors que poden ajudar a conduir l’atenció dels alumnes i canalitzar la seva energia eficaçment durant l’activitat musical.

7.      Reconeixer la singularitat dels alumnes de parvulari (diferències qualitatives en relació a alumnes més grans) i saber com adaptar l’educació musical a les característiques dels nens petits.

8.      Integrar la pròpia pràctica docent en el marc d’una programació que inclou els següents apartats: salutació i comiat, educació de la veu, educació de l’oïda i entonació, educació del ritme, cançó, dansa, instruments, audició, llenguatge musical, cultura i teoria.

9.      Coneixer els principals elements culturals que cal proporcionar als alumnes per tal que puguin contextualitzar les seves vivències musicals adequadament: vocabulari, personatges (autors i intèrprets), geografia (paisos i ciutats), història (èpoques), instruments (classificació i agrupacions), veus (classificació i agrupacions), formes musicals i estils, acústica.

Activitats


PART 1

· Elements de pedagogia (1)

· Dinàmica de l'aula (1)


· Elements de cultura musical



Principis educatius
L'aula de música
Teoria constructivista de l'aprenentatge
Avaluació

Despertem en Tom
Espai
La gent del món
Plometa
Estiraments

Tom a dormir
Artistes
Massatges
Ai, quin fred
Concurs de ball

Vocabulari
Personatges (autors i intèrprets)
Geografia (paisos i ciutats)
Història (èpoques)
Instruments (classificació i agrupacions)
Veus (classificació i agrupacions)
Formes musicals i estils
Acústica


PART 2

· Elements de pedagogia (2)

· Dinàmica de l'aula (2)



Perspectiva holística de l'educació
Etapes educatives (el parvulari)
Creativitat
Autoritat i disciplina

Tancar i obrir
Empènyer
Imatges
Meditació
Silenci
T'aix-txi

Gelats
Gegants adormits
Ninots
El rellotge espatllat
Fulles seques
Màquines velles
Cançó improvisada


PART 3

· Elements de pedagogia (3)

· Eines de supervivència




Programació
Competències
Motivació i atenció
Emocions
Assetjament escolar
Relacions família-escola

Mites educatius
El treball en equip



Durada

15 hores